Obróbka w Adobe Lightroom na przykładzie zdjęć czytelników – cz.2

Witajcie! Pod poprzednim wpisem z tej serii pojawiło się mnóstwo komentarzy, co mnie bardzo cieszy, bo świadczy to o tym, że taka wiedza bardzo Wam się przydaje i że temat powinnam kontynuować w przyszłości. Dziś część 2 zmagań obróbkowych w Lightroomie, prezentowanych na przykładzie przesłanych przez Was zdjęć. Wpis z części pierwszej znajduje się TUTAJ, więc jeśli go przegapiliście, zapraszam do lektury. Modelami tym razem będą oziki Baloo i Ru, czyli psiaki z bloga MY HEART CHAKRA. Autorką zdjęcia jest Małgosia.

Na początek porównanie PRZED/PO, czyli plik wyjściowy w formacie RAW i efekt końcowy po obróbce:

Cele i założenia

Zdjęcie wyjściowe utrzymane jest w chłodnej tonacji. Zależało mi na ociepleniu, więc większość wprowadzonych modyfikacji ma na celu podniesienie temperatury i saturacji całego kadru.

Zanim przejdziemy do poszczególnych suwaków, pokażę Wam, w jaki sposób ustawiłam kadrowanie. Format jaki zastosowałam to 5:7. Usunęłam część tła, aby bardziej skupić wzrok odbiorców na modelach. Starałam się jednocześnie zostawić więcej góry, bo to ona jest odpowiedzialna za klimat całej fotografii. Dzięki takiemu kadrowaniu pojawia się też więcej przestrzeni po stronie lewej, a więc tam, gdzie skierowany jest wzrok Ru. Cała kompozycja dzięki temu zyskuje.

Basic/Detail/Effects

W panelu BASIC wprowadzam zmiany na całej fotografii. Jest to ocieplenie, do którego używam suwaka Temp przesuwając go w stronę prawą. Pozbywam się zbyt jasnych fragmentów na futerkach redukując HighlightsWhites. Rozjaśniam cienie Shadows, pogłębiam czernie Blacks. Za pomocą podniesionego Clarity zwiększam wyrazistość kadru. Zmniejszam VibranceSaturation dlatego, że będę zwiększać saturację dla poszczególnych kolorów w panelu HSL, a nie chcę, aby zdjęcie miało zbyt ciepłą kolorystykę.

Panel DETAIL to przede wszystkich wyostrzanie poprzez zwiększenie Amount, przy jednoczesnym podniesieniu maskowania. Taki zabieg pozwala na pozbycie się szumu powstałego przez wyostrzanie jednolitych kolorystycznie fragmentów obrazu. Co to oznacza? Wyostrzona jest np. sierść psów, a tło już nie. Lekko usuwam szumy za pomocą LuminanceColor.

EFFECTS odpowiada za dodanie winietki, ktora zwraca uwagę odbiorcy na wnętrze kadru. Suwaki ustawiam tu na wyczucie, wszystko zależy od tego, jaka fotografia jest poddawana modyfikacjom.

HSL

W panelu HSL wprowadzam zmiany dla kolorów zielonego i żółtego. Zależy mi na tym, aby bardziej je ocieplić, więc zieleń przesuwam w stronę żółci, a żółć w stronę pomarańczy (Hue). Następnie zwiększam saturację tych dwóch kolorów (Saturation) oraz je rozjaśniam (Luminance).

Graduated Filter

Pora na wprowadzanie zmian miejscowych. Zaczynam od użycia narzędzia Graduated Filter. Rozciągam go od prawego górnego rogu w stronę psiaków, czyli od miejsca, skąd pada światło, aby jeszcze bardziej je podkreślić. Zwiększam Exposure, zmniejszam przepalenia redukując Highlights, rozjaśniam cienie Shadows. Ocieplam też to rozjaśnienie zwiększając Temp.

Pędzle

#1 – przyciemniam fragmenty, które nie powinny przyciągać wzroku.

pedzel1_ciemniejsze

#2 – zdejmuję ponownie Highlights z futerek, kontrastuję  – Contrast, ocieplam – Temp, zwiększam saturację – Saturation oraz przejrzystość – Clarity.

pedzel2_usuniecie_highlights_wyostrzenie_clarity

#3 – ponownie redukuję zbyt jasne fragmenty (Highlights) na sierści.

pedzel3_usuniecie_highlights

#4 – wyostrzam oczy.

pedzel4_oczy

 

 I jeszcze fotografia końcowa w większym rozmiarze:

my heart chakra

Jeśli ten post jest dla Was wartościowy, będzie mi bardzo miło, jeśli dacie znać innym, którym również ta wiedza może się przydać.

Dotychczasowe posty obróbkowe znajdziecie TU.

14 comments / Add your comment below

  1. Naprawdę genialne zdjęcie, ja muszę też troche pokombinować, bo zawsze robie tak delikatne zmiany i rzadko kiedy jestem zadowolona.

    1. Czasem wystarczą i delikatne modyfikacje, takie jak dodanie kontrastu, rozjaśnienie. Wszystko zależy od zdjęcia :-).

  2. Uwielbiam posty z tej serii. :) Obecnie pracuję na DXO, ale brakuje mi tam możliwości edycji punktowej. Już niedługo mam zamiar przesiąść się na LR. Myślę, że to dobra decyzja. :)

    1. Ja już nie wyobrażam sobie pracy z RAWami w innym programie niż Lightroom. Polecam bardzo! :-)

  3. Cześć Husky, bardzo użyteczne są Twoje posty. Pozwalają mi uzupełnić braki. Czekam więc z niecierpliwością na więcej ciekawych i przydatnych porad. Tymczasem mam kilka pytań. BASIC/DETAIL/EFFECTS: Jak działa podniesienie maskowania, przy wyostrzaniu? Dlaczego przy użyciu tego narzędzia zostaje wyostrzona sierść, a tło nie – przecież tło miejscami również jest jednolite. Chciałabym zrozumieć dokładniej tę kwestię, gdyż nie wiem, jakie obszary na zdjęciu mogą stracić jakość, czy ostrość przy zwiększeniu maskowania (oczywiście przy jednoczesnym wyostrzaniu)?
    PĘDZLE – ad 1 : Jak zaznaczasz obszar roboczy na czerwono? Ja do tej pory miałam do czynienia tylko z zaznaczeniem punktowym, w postaci regulowanego okręgu (Camera Raw). Na Twoim zdjęciu 1 i 2 zaznaczenie jest nieregularne? Czy to jakaś maska?
    Pozdrawiam:)

    1. Iwonko, dziękuję za komentarz i miłe słowa :-).
      Już odpowiadam :-). W momencie wyostrzania przez przesunięcie suwaka Amount w stronę prawą na zdjęciu pojawia się szum we wszystkich miejscach, z tą różnicą, że np. na sierści go nie widać, bo nie jest tak do końca jednolita. Natomiast tło jest już w miarę jednolite kolorystycznie i tam ten szum jest bardzo widoczny. Wtedy do akcji wkracza maskowanie, które usuwa szum z jednolitych kolorystycznie fragmentów obrazu, zostawiając go w tych niejednolitych, które w ten sposób są wyostrzone w odróżnieniu od reszty. Które fragmenty są faktycznie wyostrzane, a które nie, można łatwo sprawdzić przytrzymując klawisz ALT w momencie przesuwania suwaka Masking. Obraz wtedy jest czarno-biały, a kolor biały ukazuje, które elementy są wyostrzone. W ten sposób można regulować poziom wyostrzenia w zależności od potrzeb.
      PĘDZLE – kolor czerwony uzyskuję zaznaczając w LR pod obrazem opcję Show Selected Mask Overlay. Jest ona widoczna w momencie, gdy pędzel jest aktywny. Pędzlem można malować po całym obrazie, więc nie będzie to na pewno regulowany okrąg, a właśnie nieregularne kształty. Być może w Camera Raw nie ma możliwości malowania nieregularnych kształtów (nie polubiłam się z tym programem do wywoływania RAWów, więc najpierw obrabiam w LR, a potem przerzucam sobie obraz do PS, by po modyfikacjach w PS z powrotem wrócić do LR i dopiero stamtąd wyeksportować zdjęcie).

  4. Bardzo przydatny post. Kiedy widzi się porównanie, a do tego sposób, w jaki osiągnęło się ostateczny efekt, zupełnie inaczej wygląda nauka obróbki zdjęć.

    1. Myślę, że zaciekawiłaby Cię książka Davida duChemina „Pracując nad kadrem”. Tam są właśnie krok po kroku opisane wywoływania poszczególnych zdjęć, a pliki można pobrać w celach ćwiczeniowych ze strony autora po wpisaniu kodu z książki. Obawiam się jednak, że obecnie jest trudno dostępna, bo wydawnictwo nie wznawia nakładu.

  5. Wow, jestem pod wrażeniem tego bloga i całego poradnika. Większość fotografów nie chce zdradzać tajników obróbki, a tu można nauczyć się chociaż podstaw. Efekt końcowy genialny! Dziękuję bardzo :)

  6. Wspaniała obróbka! :) Uwielbiam zaglądać na tego bloga,zawsze jest tu tyle pięknych zdjęć do oglądania :D P.S Czy mogłabym zapytać,czy w przyszłości pojawią się tego typu wpisy dotyczące obróbki w Photoshopie? Pozdrawiam ciepło :)

    1. Dziękuję :-). Jeśli pojawi się coś z obróbki w Photoshopie, to będzie to pewnie wydane w formie jakiegoś e-booka. Zdecydowanie lepiej dogaduję się z Lightroomem. Obrabiając w Photoshopie cały czas mam wrażenie, że to nie jest jednak tak do końca moja bajka ;-).
      Pozdrawiam również :-).

Dodaj komentarz