Historia pewnego zdjęcia, czyli elementy obróbki w Adobe Lightroom

Witajcie! Na weekend przygotowałam dla Was notkę na temat obróbki przykładowego zdjęcia w programie Adobe Lightroom. Na początku zaznaczam, że każde zdjęcie obrabia się inaczej, każde wymaga innych korekt, więc na 99% nie będzie sprawdzało się użycie poniższych ustawień do innych fotografii.

W nie tak zamierzchłych czasach, kiedy to niewiele jeszcze na temat obróbki wiedziałam, a wszystko odbywało się na zasadzie metody prób i błędów, starałam się używać ustawień opisanych w książce Davida DuChemina „Pracując nad kadrem”. Niestety, wszystkie triki w poradniku przedstawione, nie dawały zadowalających rezultatów bez uzmysłowienia sobie, dlaczego takie a nie inne narzędzie obróbki jest akurat stosowane. Wszystko to w połączeniu z matrycą laptopa dawało obrazki w stylu wielkanocnych pocztówek przepełnionych iście neonową kolorystyką żółci i zieleni ;-). Takie to były moje obróbkowe początki. Kwestie Lightroomowe rozjaśniły się dopiero po warsztatach z obróbki RAWów. A potem przyszło wielomiesięczne wypracowywanie własnego stylu (przyznaję, że różniącego się od tego, czego na wspomnianym kursie się nauczyłam).

Przedstawiam Wam porównanie Before & After. Fotografia została wykonana przy użyciu obiektywu manualnego Tessar.

#1 – Kadrowanie

Na początku kadruję cały obraz do formatu 2:3. Bezlusterkowce zapisują zdjęcia w formacie 3:4, a więc pozbywam się części zdjęcia. Wygląda to tak:

#2 – Panel Basic

Balans bieli został ustawiony poprawnie już na etapie robienia zdjęcia. Nie muszę więc zmieniać ustawień w tym zakresie na Auto. Pod histogramem widzicie opis parametrów i z racji tego, że użyłam obiektywu manualnego, widoczne są tylko dane dotyczące ISO oraz czasu naświetlania.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej poszczególnym suwakom.

  • Exposure – minimalnie rozjaśniłam całościowo zdjęcie.
  • Contrast – dodałam kontrastu.
  • Highlights – zazwyczaj korzystam z tego elementu, ale przy zdjęciu nie posiadającym jasnych przepalonych fragmentów, nie jest konieczna zmiana ustawień tego suwaka.
  • Shadows – rozjaśniłam cienie, aby odzyskać szczegóły w ciemnych partiach obrazu (bez tego niektóre fragmenty byłyby ciemnymi plamami).
  • Blacks – pogłębiłam czernie, aby obraz stał się bardziej wyrazisty.
  • Clarity – zwiększając tą wartość jesteśmy w stanie uzyskać lokalne zwiększenie kontrastu na zdjęciu, które poprawia jego czytelność [źródło: fotografuj.pl].

#3 – Panel Detail

Po wstępnych ustawieniach w panelu Basic, przechodzę do panelu Detail. Tam wyostrzam zdjęcie i usuwam szum związany z ustawieniem wyższego ISO oraz rozjaśnianiem cieni we wstępnym etapie obróbki.

 #4 – Panel Effects

Dla wzmocnienia efektu wydobycia elementów, które na zdjęciu powinny najbardziej przyciągać uwagę, czyli kropelek, dodaję winietę.

#5 – Panel Tone Curve

Za pomocą tego modułu wprowadzam dodatkowe korekty lokalne związane z cieniami, czerniami, rozjaśnieniami. Dzięki tym suwakom jestem w stanie uzyskać bardziej wyraziste zdjęcie.

#6 – Adjustment Brush

Adjustment Brush to pędzelek, za pomocą którego możemy wprowadzać korekty do wybranych partii obrazu. W tym przypadku pędzel posłużył mi do dodatkowego wyostrzenia gałązek z kropelkami.

#7 – Efekt końcowy

  • Wielkie wow. Tęsknię za lr, teraz z powodu słabego komputera musiałam przerzucić się na photoscape. Mówią, że doceniamy coś, dopiero po stracie.. Zgadzam się z tym.. :D

    • Ja musiałam kupić całkiem nowy laptop, bo na poprzednim LR po obróbce jednego zdjęcia wyświetlał komunikat o niewystarczającej ilości pamięci.

  • Bardzo wartościowy poradnik dla osób korzystających z Lightroom'a, ja niestety póki co muszę się zadowolić Photoscape i GIMP'em.
    Efekt końcowy wyszedł świetnie :).

    • Dziękuję :-). W GIMPie i Photoscape również można wiele fajnego zrobić.

  • Adjustment brush to moja pięta achillesowa. Nie umiem się nim posługiwać, zawsze obróbka za bardzo rzuca się w oczy. I wiem, że ćwiczenie czyni mistrza, ale mnie już odrzuca na samą myśl ;-)

    • Pędzelek nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Szczególnie to zauważam ostatnio, od kiedy robię zdjęcia Zuiko 75mm 1.8f. Ten obiektyw jest tak ostry, że muszę się pilnować i nawet w panelu Detail nie mogę za bardzo szarżować z wyostrzaniem. Natomiast przy zdjęciach z obiektywów manualnych nie wyobrażam sobie go nie użyć.

  • Wielki podziw dla Ciebie. Ja może zajme się tym jak zaczne mieć wreszcie pożądny sprzęt ten komputerowy jak i fotograficzny :).

    H&F

    • Dziękuję :-). Do LR potrzebne są pliki RAW, a więc każdy aparat, który ma funkcję zapisywania zdjęć w tym formacie będzie odpowiedni.

  • Ha! Uwielbiam LR i tylko delikatne podciąganie tego i owego!

  • Piękne zdjęcie i super, że opisałaś obróbkę krok po kroku. Jestem teraz w fotoporadniku i czytam wszystko po kolei od deski do deski :)